خلاصه مقاله
یکی از مؤثرترین شیوه ها برای بالا بردن کارایی فردی در خوابگاه و محل کار این است که هرگز کاری که ضرورت ندارد را انجام ندهید. وقت خود را صرف انجام کارهایی کنید که ضرورت بالایی دارند. حقیقت این است که شما هرگز برای انجام تمام کارهایتان وقت کافی ندارید. شما باید انجام برخی از کارها را به تعویق بیندازید! در حقیقت باید کارهایی را که کوچکترند را انجام ندهید و در عوض قبل از هر چیز کارهای با ضرورت بالا را انجام دهید. ما دراین مقاله می خواهیم در مورد انجام ندادن کارهایی با ضرورت پایین مطالبی را بیان کنیم که امیدواریم مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد.
کار کم اهمیت را به تعویق بیندازید
تفاوت بین افراد کارآمد و افرادی که از کارایی پائینی برخوردارند تا حد زیادی از طریق کارهایی که انجام آن را به تعویق می اندازند مشخص می شود. از آنجائیکه به هر حال باید برخی از کارها را به تعویق بیندازید، از همین امروز تصمیم بگیرید که در خوابگاه پسرانه در تهران انجام فعالیت های کم اهمیت را به تعویق بیندازید. مصمم شوید کارهایی را که نقش مهمی در زندگی شما ایفا نمی کنند از برنامه خود حذف نموده ویا به دیگران محول کنید. خود را از شر کارهای کم اهمیت خلاص کنید و روی کارهای بزرگ تمرکز نمائید. در این مورد می توانید از الگوی برد روم ریپورتس برای انجام کار استفاده کنید: ” برای انجام کارهای روزانه خود از قبل برنامه ریزی کنید. چند کار کوچک را که حتماً باید انجام شوند همان اول صبح انجام دهید. سپس مستقیماً سراغ کارهای اصلی رفته وآنها را ادامه دهید تا به پایان برسند.”
به کارهای که ضرورت ندارند « نه » بگویید!
یکی از قوی ترین کلمات در مدیریت زمان کلمه «نه» می باشد. به هرکاری که استفاده با ارزش از وقت و زندگیتان نیست «نه» بگویید. این کلمه را زودتر و بیشتر بگوئید. حقیقت این است که شما هیچ گونه وقت اضافی ندارید. برای انجام کاری جدید باید کار قدیمی تر را تمام کنید یا انجام آن را متوقف نمائید. یکی از بهترین روشها برای استفاده از وقت خود در خوابگاه پسرانه تهران ، تصمیم گیری عاقلانه و عمدی در مورد این است که دقیقاً چه کارهایی را در حال حاضر نباید انجام دهید. بدون فکرکردن انجام کارهایی که ضرورت ندارند را متوقف کنید. در اینجا به یک نکته کلیدی اشاره می نمائیم: کارهای خود را اولیت بندی کنید. برای کارهایی که اولیت بالا دارند بیشتر وقت صرف کنید و سریعتر آنها را انجام دهید. اما کارهایی که اولویت پایین دارند را وقت کمتری صرف آنها کنید و بعدا انجامشان بدهید و اگر ضرورت ندارد که اصلا انجامشان ندهید.
وقت خود را صرف کارهای با اهمیت بالا کنید
وظیفه شما این است که عمدً انجام کارهایی را که از اهمیت کمی برخوردارند به تعویق بیندازید تا برای انجام کارهایی که واقعاً می توانند در زندگی و کارتان تحول ایجاد نمایند وقت بیشتری داشته باشید. به طور مدام وظایف و مسئولیتهای خود را مرور کنید تا کارها و فعالیتهای وقت گیری را که رها کردن آنها ضرری به شما وارد نمی کند مشخص نمائید. این کاری است که همواره باید آن را انجام دهید و هرگز پایان ندارد. اگر وقت خود را صرف کارهای با اولیت پایین کنید در نتیجه انجام کارهای بزرگ، سخت، با ارزش و مهم را به تعویق می اندازید که نتایج بلند مدت و مهمی در زندگی و شغلتان دارد. شما باید به هر قیمتی که شده از این تمایل رایج خودداری کنید.
حذف کارهای کم اهمیت یعنی زمان بیشتر برای کارهای با اهمیت
کارهای خارج از محل زندگی و کارتان مرور کنید تا تشخیص دهید که کدام یک از آنها مهم نیستند. از تلویزیون نگاه کردن خود کم کنید ودر عوض وقت بیشتری را صرف تحقیق، مطالعه، ورزش و یا انجام کارهایی کنید که برزندگی شما تأثیر مثبتی می گذارد. فعالیت های شغلی خود را مورد بررسی قرار دهید تا کارهایی را که می توانید به دیگران محول کنید ویا آنها رابه طور کامل حذف نمائید مشخص کنید تا برای انجام کارهایی که واقعاً می توانند تأثیرگذار باشند وقت بیشتری داشته باشید. از همین امروز تمرین تنبلی سازنده را آغاز کنید تا بتوانید هر زمان که خواستید کارهایی را که اولویت نیستند مشخص نمائید. این تصمیم به تنهایی می تواند زندگی شمارا متحول کند.

نتیجه گیری و جمع بندی
در زندگی همواره «عاقلانه اندیشیدن» را تمرین کنید. در خوابگاه محل زندگی خود از ارزان ترین خوابگاه پسرانه تهران گرفته تا بهترین خوابگاه پسرانه در تهران مرتباً از خود سؤال کنید:«اگر این کار را قبلاً انجام نداده بودم، آیا با اطلاعات ودانشی که اکنون دارم باز هم حاضر می شدم آن را انجام دهم؟» هریک از فعالیت های فردی وشغلی خود را بررسی نمائید و آنها را براساس شرایط فعلی خود ارزیابی کنید تا ببینید که آیا کاری هست که با توجه به آنچه هم اکنون می دانید دیگر ضرورتی برای انجام آن وجود نداشته باشد. در این صورت این کاری است که باید از انجام آن دست بکشید.
سوالات متداول
چگونه کارهای خود را اولویت بندی کنیم؟
در هر لحظه از خود این سوال بار بپرسید که کدام کار است که حتما باید انجامش دهیم. این سوال می تواند شما را به اولویت انجام کارها برساند.
چگونه می توان درانجام کارها بهینه رفتار کرد؟
اینکه اولویت های کارها را تشخیص داد و کارها با اولویت بالا را سریعتر انجام داد و به ترتیب کارهای کم اهمیت را انجام دهید.
